درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-06-26  |  2024-09-16  |  بروز شده در: 1403/06/26 - 15:17:3 FA | AR | PS | EN
جابجایی شماری از مسئولان حکومتی به دستور رهبر طالبان            یوسفزی خواهان پاسخگو کردن حکومت طالبان شد            بازدید وزیر معادن طالبان از معادن مرمر و نمک ولایت هرات            وزارت معارف بیش از ۸هزار معلم و کارمند اداری جذب می‌کند            ایجاد مرکز تشخیص «بیماری زردی سیاه» در ولایت غزنی             ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری            دومین حمله مسلحانه بالای ترامپ            هیچ مخالفت جدی علیه حکومت طالبان وجود ندارد             نگرانی از افزایش سوءتغذیه کودکان در بامیان            نظری در پاسخ به امرالله صالح؛ هزاره‌ها خشونت‌طلب نیستند            انهدام ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی بر فراز خاک روسیه             آغاز مقتدرانه افغانستان و توقف اسپانیا در جام جهانی فوتسال            قطعنامه مجلس نمایندگان امریکا برای حمایت از مخالفان طالبان            تاسف پاپ از آمار زاد و ولد در کشورهای غربی            آسیب دیدن افغانستان از نظر تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه            






تاریخ نشر: 1403/06/14 - 01:45:5
تعداد بازدید: 297
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پای طالبان به دروازه اروپا رسید
 پای طالبان به دروازه اروپا رسید

دستگاه دیپلوماسی حکومت طالبان با استفاده از تجربه‌ای که در تصاحب کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس به دست آورد و در آن نیز از همان الگویی بهره گرفت که اکنون درباره نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در کشورهای اروپایی به کار گرفته در حال تحمیل سلطه خود بر نمایندگی‌های سیاسی کشور در سایر نقاط جهان است.

به گزارش انصار، امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در شهر استانبول با مقام‌های کنسولگری افغانستان دیدار و گفتگو کرده‌ است.

 او از پذیرش سفیران حکومت طالبان در امارات و ازبکستان و کارداران شان در قزاقستان و ترکمنستان به عنوان دستاوردهای حکومت طالبان یاد کرده و گفته‌ که قرار است در آینده نزدیک کشورهای دیگر نیز سفیران آنها را بپذیرند.

 وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین ترکیه را دروازه اروپا توصیف کرده و گفته‌ است که آنها به سفیران افغانستان در اروپا سه سال فرصت داد تا با وزارت خارجه حکومت طالبان تعامل و از آن «اطاعت» کنند؛ اما آنان این کار را نکردند.

 اظهارات امیرخان متقی در شرایطی ابراز می‌شود که بر بنیاد گزارش‌ها در پی اعلامیه وزارت خارجه حکومت طالبان مبنی بر غیرقانونی بودن خدمات کنسولی و تصمیمات و اقدامات سیاسی نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در کشورهای اروپایی فشار بر این نمایندگی از سوی دولت‌های میزبان افزایش یافته است.

 به طور مشخص گفته می‌شود که دولت آلمان به سفارت افغانستان در این کشور هشدار داده که یا مشکل خود را با حکومت طالبان حل کند و یا تعطیل شود. از سایر کشورهای اروپایی نیز خبرهای مشابه مخابره می‌شود؛ این همان چیزی است که به باور آگاهان طالبان را به گسترش نفوذ و سیطره خود بر نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در کشورهای دیگر امیدوار می‌کند.

 اگرچه شماری از فعالان حقوق بشری و رسانه‌های غربی نسبت به «تسلیم» غرب به فشارهای حکومت طالبان هشدار داده و پیامدهای فاجعه بار آن به ویژه در حوزه حقوق بشر و وضعیت رقت انگیز مردم افغانستان را بازگو کرده‌اند؛ اما به نظر نمی‌رسد که این هشدارها تاثیری بر مواضع سیاسی دولت‌های حاکم بر کشورهای اروپایی بگذارد و سرنوشت قابل انتظار برای نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در این کشورها را تغییر دهد.

 به این ترتیب در صورتی که حکومت طالبان بتواند سیطره خود بر نمایندگی‌های دیپلوماتیک را افزایش دهند و این نمایندگی‌ها را به تمکین از دستورات خود وادار ساخته و درآمدهای آن را تصاحب کنند، از نظر این رژیم یک گام مهم و اساسی در جهت رسمیت یافتن محسوب می‌شود و بسیار حائز اهمیت است.

 برای مخالفان حکومت طالبان اما این رویداد پایان آخرین امیدها برای اعمال فشار جامعه جهانی بر رژیم طالبان به منظور تغییر سیاست‌های ضد بشری آن و تمکین به تعامل و گفتگو برای دستیابی به یک راه حل ملی و پایدار است.

 به عبارت دیگر، کنترول نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان توسط سفرا و دیپلومات‌های منصوب شده در دوره جمهوریت همچنان یک پایگاه مهم سیاسی و یک پشتوانه امیدبخش برای جریان‌های مخالف حکومت طالبان محسوب می‌شد؛ اما در صورتی که حتی کشورهای اروپایی و غربی نیز با چراغ سبز امریکا تسلیم فشارهای طالبان شوند و به اراده این رژیم برای تصاحب این نمایندگی‌ها تمکین کنند این آخرین اهرم فشار نیز برداشته خواهد شد و حکومت طالبان یک گام دیگر تا شناسایی رسمی نزدیک می‌شوند.

 با این حال بسیار ساده انگارانه خواهد بود اگر تصور کنیم که پذیرش سفرا و دیپلومات‌های گماشته شده از سوی رژیم طالبان توسط کشورهایی مانند ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و امارات متحده عربی بدون چراغ سبز امریکا صورت گرفته است؛ زیرا بر اساس قواعد حاکم بر نظام بین الملل امریکا همچنان تعیین کننده روابط خارجی کشورهای تحت سیطره خود با رژیم‌های مانند طالبان است و در صورتی که واشنگتن چراغ سبز نشان ندهد این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

 این قاعده درباره تصمیم حکومت طالبان برای غیرقانونی اعلام کردن خدمات کنسولی و اقدامات سیاسی نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در کشورهای اروپایی و به دنبال آن اعمال فشار این کشورها بر سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان نیز صدق می‌کند. به بیان دقیق‌تر این امریکاست که کشورهای غربی را به سمت تعامل مستقیم با حکومت طالبان هدایت می‌کند؛ اما برای اینکه وجهه ریاکارانه حمایت از حقوق بشر و دموکراسی توسط این کشورها مخدوش نشود و آسیبی به آبروی لیبرال دموکراسی وارد نگردد بهانه این رویداد را اعلامیه وزارت خارجه حکومت طالبان قرار داده که بر اساس آن خدمات کنسولی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در این کشورها غیرقانونی اعلام شده است.

 با این حال این یک شکست شرم آور برای جامعه جهانی است که تاکنون تظاهر به عدم شناسایی رژیم طالبان می‌کرد و برای این امر پیش شرط‌های مشخصی تعیین کرده بود. این در حالی است که به تعبیر امیرخان متقی، پای حکومت طالبان به دروازه‌های اروپا رسیده اند و به زودی قاره سبز را نیز فتح خواهند کرد؛ اما در داخل افغانستان سیاست‌های زن ستیزانه تشدید شده، قانون امر به معروف و نهی از منکر به اجرا درآمده و محدودیت‌های ضد انسانی علیه اقوام و اقلیت‌ها و مذاهب و زنان روز به روز افزایش پیدا می‌کند. محمدرضا امینی    

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/33292






*
*

*



نیز بخوانید

ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری


از اروپا تا امریکا، شناسایی گام به گام حکومت طالبان


دلیل بی‌پاسخ ماندن دعوت اردوغان برای ائتلاف علیه رژیم صهیونیستی چیست؟


گام های استوار عربستان برای ارائه چهره مدرن به جهان


جاوید رحمان کیست و چرا علیه ایران گزارش می‌دهد؟


آیا روسیه، ایران و چین در انتخابات امریکا دخالت می‌کنند؟


هدف سفر رهبر طالبان به ولایات شمال چیست؟


رئیس جمهور امریکا کی خواهد شد، ترامپ یا هریس؟


مرتد خواندن کاربران شبکه‌های اجتماعی به معنای چیست؟


نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟


روسیه برای پس گرفتن آسمان افغانستان از امریکا با طالبان کمک خواهد کرد؟


رابطه طالبان و امارات رو به گسترش است


اقتصاد ایران از فشار تحریم‌ها عبور کرده است


آیا اعمال طالبان مصداق آپارتاید جنسیتی است؟


استفاده غرب از داعش در شورش زندان های روسیه


شهروندان آلمان مخالف کمک به اوکراین هستند


کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد


کامالا هریس در قبال جنگ غزه و اسرائیل مواضع دوگانه دارد


خسارات 80 میلیارد دالری، نتیجه حملات رژیم اسرائیل به غزه


آیا ممنوعیت ریچارد بنت پایان راه حقوق بشر است؟


انتقام خون هنیه از اسرائیل سخت خواهد بود یا نرم؟


سقوط جمهوریت و عوامل ‌اقتصادیِ آن


مسئول جنگ جهانی سوم کی خواهد بود؟


بررسی مختصرحکومتداری طالبان در سه سال گذشته


پایگاه‌های امریکا در منطقه آسیب‌پذیری است





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پرداخت ۲.۷ میلیارد افغانی قرض دولت قبلی به نهادهای خارجی

جابجایی شماری از مسئولان حکومتی به دستور رهبر طالبان

یوسفزی خواهان پاسخگو کردن حکومت طالبان شد

بازدید وزیر معادن طالبان از معادن مرمر و نمک ولایت هرات

وزارت معارف بیش از ۸هزار معلم و کارمند اداری جذب می‌کند

ایجاد مرکز تشخیص «بیماری زردی سیاه» در ولایت غزنی

ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری

دومین حمله مسلحانه بالای ترامپ

هیچ مخالفت جدی علیه حکومت طالبان وجود ندارد

نگرانی از افزایش سوءتغذیه کودکان در بامیان

نظری در پاسخ به امرالله صالح؛ هزاره‌ها خشونت‌طلب نیستند

انهدام ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی بر فراز خاک روسیه

آغاز مقتدرانه افغانستان و توقف اسپانیا در جام جهانی فوتسال

قطعنامه مجلس نمایندگان امریکا برای حمایت از مخالفان طالبان

تاسف پاپ از آمار زاد و ولد در کشورهای غربی

آسیب دیدن افغانستان از نظر تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه

آزادی بیش از ۴۰ شهروند افغان از زندان‌های پاکستان

حادثه‌ی ترافیکی در فراه دو کشته و شش زخمی برجای گذاشت

تاکید وزیر داخله حکومت طالبان به ایجاد قوای هوایی قدرتمند

چینی ها ۱۰۰ میلیون دالر در بلخ سرمایه‌گذاری می کنند

گوترش کشتار دایکندی را "حمله شنیع" خواند

پایان کمپاین تطبیق واکسین ضد پولیو در غزه

تیم فوتسال کشور امروز برابر آنگولا بازی می‌کند

کشته شدن دو پولیس کویته در اثر انفجار بمب

تبادله ۲۰۶ زندانی میان روسیه و اوکراین با وساطت امارات


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.